Rabu, 4 Mac 2009

hari kelapan..phew..

..the most wanted malay bachelor.."machoman clap"..
..chicken dance!! chip chip..

..ceramah mengenal potensi diri..


..sky is the limit..hehehehe..



..subcoutious..






20 JAN 2009

Hari kedua, minggu kedua, PMD untuk tingkatan 4 bermula. Pada awal sesi kami melaksanakan aktiviti senamrobik dan ice breaking agar pelajar lebih jelekit dan selesa dengan kami. Seterusnya, selepas mereka selesa saya dan Sidi meneruskan aktiviti seterusnya iaitu menjalankan dan mentadbir inventori. Selesai mereka menjawab dan memperolehi skor masing-masing, saya mengintrepretasi skor perolehan mereka. Aktiviti yang sama kami jalankan ke atas pelajar tingkatan 4 sesi kedua iaitu kumpulan selepas rehat. Mereka memberi kerjasama yang baik dan mereka sendiri begitu teruja mahu mengenali siapa diri mereka dengan lebih mendalam. Selesai dengan inventori, kami menayangkan klip video yang berkisar tentang matlamat dan strategi seseorang dalam melaksanakan sesuatu matlamat. Selepas menayangkan video, kami meminta mereka membuat refleksi seterusnya memberi pandangan dan pendapat mereka di hadapan. Melalui aktiviti ini, mereka dapat menonjolkan potensi diri mereka, dan sekaligus menghilangkan rasa gementar berdepan dengan audiens. PMD tamat tepat pukul 1.50 petang. Hari ini saya perlu mnghadiri latihan rumah sukan di padang sekolah. Bermula dari pukul 2.30 petang, dan tamat pukul 5.00 petang. Selain bersukan, saya juga mempromosi perkhidmatan bimbingan dan kaunseling. Pada malam harinya, saya datang ke asrama untuk bersama-sama pelajar baru untuk orientasi asrama. Permainan kaunseling iaitu kotak beracun dijalankan ia bagi memberi keselesaan dan menambah kejelekitan setiap peserta. Modul yang akan dijalankan pada malam ini agak berat, iaitu Muhasabah Diri. Ia seakan-akan modul Subcoutios namun pendekatannya lebih straight forward di mana pelajar terus diberi kesedaran tentang pengorbanan ibu bapa. Pada awal pelaksanaan modul ini, saya membenarkan AJK tertinggi asrama untuk menunjukkan bakat mereka dalam melaksananakan aktiviti, ini kerana mereka memaklumkan kepada saya, bahawa mereka biasa menjalankan aktiviti sebegini. Namun melihat reaksi peserta yang agak kurang memberangsangkan, saya mengambilalih dengan melaksanakan aktiviti serupa iaitu Modul Bahteraku. Modul ini pernah dijalankan oleh seorang rakan semasa di UPSI. Ia memerlukan pelajar membayangkan mereka sekeluarga bersama-sama di atas sebuah kapal, kapal tersebut pecah dan hampir tenggelam, apa yang mereka perlu lakukan ialah membuang satu persatu ahli keluarga termasuk ayah dan ibu ke dasar laut. Provokasi dari pelaksana akan menjadikan peserta bermain dengan emosi mereka dan sekaligus menyedarkan mereka betapa kasih dan sayangnya mereka kepada kedua ibu bapa dan keluarga. Hasilnya agak memuaskan, mereka kelihatan terpukul dengan apa yang baru mereka rasai. Di akhir aktiviti, mereka diminta menulis sepucuk surat kepada ayah dan ibu. Ada yang berikrar tidak menghampakan kedua ibu bapa, ada yang memohon ampun, dan tak kurang juga yang menyatakan rasa kasih, sayang dan rindu mereka terhadap keluarga. Sebelum tamat aktiviti tersebut, kami seterusnya menenangkan kembali emosi mereka dengan berzikir dan berdoa. Selesai Muhasabah Diri, pelajar dibenarkan pulang ke dorm dan tidur. Namun seorang pelajar datang ditemani rakannya meminta pandangan dan bimbingan dari saya tentang cita-cita dan perancangan masa depannya. Saya menjalankan bimbingan individu dengannya sehingga pukul 1.30 pagi. Tamat sesi, saya pulang ke rumah. Walaupun seharian menjalankan aktiviti, namun terasa masa berlalu. Saya semakin seronok memberi perkhidmatan kepada para pelajar. Betul kata orang, bila kita seronok lakukan apa yang kita minat, segalanya tidak mustahil. Semoga esok lebih baik dari hari ini.. amin...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan