Rabu, 4 Mac 2009

..minggu kedua,hari ketujuh..







19 JAN 2009, ISNIN 2ND WEEK..

Pada hari ini saya dan Sidi diberi tanggungjawab menjadi pengacara majlis Penyerahan Watikah kepada Majlis Kepimpinan Pelajar SMKKKB dan juga Penyerahan Kuasa Merotan kepada beberapa orang guru displin. Selesai majlis, saya berjumpa dengan seorang guru di kantin, dan kami berbual-bual tentang masalah pelajar. Saya mengambil kesempatan untuk meminta kebenaran untuk masuk ke kelas sekiranya guru tiada. Permintaan saya disambut gembira oleh mereka. Dan mereka meminta saya agar masuk ke kelas tingkatan 3 Megabait dan memberi bimbingan kepada pelajarnya. Pada waktu yang ditetapkan, saya masuk ke kelas dan mengadakan sesi bimbingan kelompok. Tidak saya nafikan, kelas ini agak mencabar untuk dikendalikan. Pelajarnya agak hyperaktif dan agresif. Di mana pada awalnya kelihatan pelajar keluar masuk kelas dan berjalan-jalan di dalam kelas walaupun saya ada di hadapan. Oleh yang demikian, pendekatan yang agak tegas saya gunakan, dan akhirnya mereka dapat dikawal dan memberi focus terhadap apa yang saya sampaikan. Tidak banyak yang dapat saya kongsikan, memandangkan jumlah ahli kelas agak besar, sesi ice breaking atau pengenalan memakan masa hampir setengah jam. Kemudian, saya memberi bimbingan tentang penetapan matlamat dan sedikit motivasi untuk mereka. Mereka memberi respon yang positif dan ini yang menjadikan saya kembali bersemangat setelah sedikit terganggu dengan sikap mereka yang agak kurang sopan. Baik lelaki atau perempuan, mereka meminta agar saya selalu masuk ke kelas dan memberi kata-kata semangat kepada mereka. Salah seorang daripada mereka mengakui sudah bosan belajar kerana apa yang dipelajari langsung tidak dapat dikuasai. Saya juga mengambil kesempatan mempromosi perkhidmatan bimbingan dan kaunseling. Saya menjemput mereka datang ke bilik kaunseling jika ada yang hendak dibincangkan. Mereka menerima baik dan bersetuju membuat temujanji kelak. Selesai bimbingan di kelas 3M, saya ke bilik kaunseling dan menyediakan persiapan untuk PMD tingkatan 4 esok. Kami merancang untuk mentadbir inventori iaitu Inventori Personaliti Sidek, oleh yang demikian, bahan-bahan perlu disediakan lebih awal. Tepat pukul 2.30 petang, saya bergegas ke bilik mesyuarat untuk menghadiri mesyuarat Taklimat Kelas Projek Khas dan Taklimat Sistem Kawalan Salah Laku Kurikulum 2009. Saya dan Sidi diminta hadir bagi mewakili Unit Bimbingan dan Kaunseling. Banyak maklumat diperolehi dari taklimat ini. Apa yang jelas, SMKKKB mempunyai satu strategi yang mantap dalam memastikan setiap pelajar cemerlang dalam pelajaran. Pukul 4.30 petang, mesyuarat tamat. Hari yang memenatkan, namun banyak pengalaman dan ilmu baru telah saya perolehi. Setelah dua minggu menjadi warga kerja SMKKKB, saya semakin selesa dan suka bekerja di sini. Semoga esok lebih baik.. amin..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan